Τη μετατροπή του πρώην βασιλικού κτήματος Τατοΐου σε μητροπολιτικό πάρκο προτείνουν σε μελέτη τους επιστήμονες.
Σύμφωνα με τη μελέτη, το «νέο» Τατόι θα διαθέτει μουσείο, ξενοδοχείο, εστιατόριο, ενώ θα αποτελεί κτηνοτροφική και αγροτική μονάδα.
Οι επιστήμονες, που έχουν επιδοθεί σε αγώνα δρόμου προκειμένου να μη χαθεί ποσό ύψους 6,5 εκατ, ευρώ από τα 8 εκατομμύρια που έχουν δεσμευθεί από το ΕΣΠΑ για έργα στο πρώην βασιλικό κτήμα, επιθυμούν να δοθούν νέες χρήσεις στα διατηρητέα κτήρια του πρώην βασιλικού κτήματος, ενώ για άλλα προτείνουν την επαναλειτουργία τους.
Η μελέτη αφορά την αξιοποίηση των 23.550 στρεμμάτων από τα συνολικά 42.000 στρέμματα του κτήματος (τα υπόλοιπα περιλαμβάνονται στην Α' ζώνη απολύτου προστασίας της Πάρνηθας).
Η αξιοποίηση του Τατοΐου έχει σχέση με την επαναλειτουργία του αγροκτήματος. Οι μελετητές προτείνουν να αποκατασταθούν αμπελώνες, ελαιώνες και οπωρώνες σε εκτάσεις άνω των 500 στρεμμάτων.
Προτείνουν, επίσης, τη λειτουργία θερμοκηπίου, καθώς και την επαναλειτουργία του οινοποιείου.
Η μελέτη προωθεί την ενίσχυση της μελισσοκομίας, της δασικής παραγωγής και της κτηνοτροφίας. Σχεδιάζεται, παράλληλα, η αποκατάσταση του κήπου των Ανακτόρων, σύμφωνα με τη Χάρτα της Φλωρεντίας που αφορά τη διατήρηση των ιστορικών κήπων.
Στόχος των μελετητών αποτελεί, επίσης, η δημιουργία ενός μικρού κτηνοτροφικού πάρκου. Προτείνεται η εκτροφή προβάτων, η στέγαση και η φροντίδα αλόγων και η επαναλειτουργία της μονάδας μεταποίησης γαλακτοκομικών προϊόντων.
Τα μηχανοκίνητα τροχοφόρα δεν έχουν θέση στα πρώην βασιλικά κτήματα παρά μόνο τα ποδήλατα και τα μόνιππα αμαξίδια.
Οι μελετητές προτείνουν να μένει το πάρκο ανοιχτό για το κοινό με την περίφραξη μόνο του Κεντρικού Πυρήνα, ο οποίος θα εξασφαλίζει την προστασία και την εύρυθμη λειτουργία του.
Χρέωση προβλέπεται μόνο σε συγκεκριμένες παροχές του πάρκου, καθώς και στη στάθμευση των ΙΧ αυτοκινήτων, αφού στόχος των μελετητών είναι η προώθηση των μέσων μαζικής μεταφοράς.
Οι κεντρικές προσβάσεις του πάρκου θα είναι τρεις (Βαρυμπόμπης, πύλες Λεύκας και Κρυονερίου), ενώ θα υπάρχουν και αρκετές δευτερεύουσες, οι οποίες θα σχετίζονται με συγκεκριμένες δραστηριότητες.
Το λεωφορείο που θα συνδέει τον σιδηροδρομικό σταθμό και θα καταλήγει στη θέση Πλατιά Φελίκια θα καλύπτει και την ανάγκη πρόσβασης σε όλα τα σημαντικά σημεία του πάρκου.
Από τη μελέτη προτείνεται και η λειτουργία τουριστικού τρένου εντός της «καρδιάς» του πάρκου.
Η ομάδα των μελετητών αποτελείται από τους: Αντώνη Κρασά, Μανώλη Βότση, Φίλιππο Γεροντάκη, Αικατερίνη Γκόλτσιου, Κωνσταντίνο Ζαφείρη, Σταύρο Γανωτή, Κωνσταντίνο Γρίσπο, Ελένη Παπαδοπούλου, Νίκη Καρδακάρη, Ιωάννη Αρνέλλο, Κωνσταντίνο Τουμπακάρη, Γεώργιο Παυλόπουλο και Αναστάσιο-Δαμιανό Μαΐστρο.
Οι μελετητές προσπάθησαν να βρουν λύσεις που θα διασφαλίζουν τον ιστορικό χαρακτήρα του Τατοΐου, ενώ θα προσελκύουν χρηματοδότες και επενδυτές.
Όσον αφορά τις πηγές εσόδων του Φορέα Διαχείρισης, περιλαμβάνονται πόροι από το Πράσινο Ταμείο και επιχορηγήσεις από εθνικούς ή ευρωπαϊκούς πόρους μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.
Για την υλοποίηση των έργων θα αναζητηθούν πόροι από χορηγίες ιδρυμάτων ή ιδιωτικών εταιρειών και θα εξεταστεί η συνεργασία δημοσίου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ).
Το εκτιμώμενο συνολικό κόστος εφαρμογής των μέτρων εποπτείας και φύλαξης του κτήματος υπολογίζεται σε περίπου 1.900.000 ευρώ, εκ των οποίων 1.663.000 αφορούν πάγιες δαπάνες υποδομών.
Ο προϋπολογισμός των σωστικών επεμβάσεων σε 26 κτίρια από το υπουργείο Πολιτισμού υπολογίζεται σε 2,8 εκατ. ευρώ.
Για τα έργα πολιτισμού (αποκατάσταση κήπων ανακτόρου, ανασκαφικές εργασίες, αποκατάσταση μουσείου κτλ.) η συνολική δαπάνη εκτιμάται σε περίπου 20 εκατ. ευρώ.
Αναφορικά με τα προβλεπόμενα έσοδα, η ενοικίαση των προβλεπόμενων χώρων στάθμευσης αναμένεται να αποφέρει 90.000 ευρώ για το πρώτο έτος και θα κλιμακωθεί μέχρι του ποσού των 140.000 ευρώ από το πέμπτο έτος εκμετάλλευσης.
Από το in.gr
Σύμφωνα με τη μελέτη, το «νέο» Τατόι θα διαθέτει μουσείο, ξενοδοχείο, εστιατόριο, ενώ θα αποτελεί κτηνοτροφική και αγροτική μονάδα.
Οι επιστήμονες, που έχουν επιδοθεί σε αγώνα δρόμου προκειμένου να μη χαθεί ποσό ύψους 6,5 εκατ, ευρώ από τα 8 εκατομμύρια που έχουν δεσμευθεί από το ΕΣΠΑ για έργα στο πρώην βασιλικό κτήμα, επιθυμούν να δοθούν νέες χρήσεις στα διατηρητέα κτήρια του πρώην βασιλικού κτήματος, ενώ για άλλα προτείνουν την επαναλειτουργία τους.
Η μελέτη αφορά την αξιοποίηση των 23.550 στρεμμάτων από τα συνολικά 42.000 στρέμματα του κτήματος (τα υπόλοιπα περιλαμβάνονται στην Α' ζώνη απολύτου προστασίας της Πάρνηθας).
Η αξιοποίηση του Τατοΐου έχει σχέση με την επαναλειτουργία του αγροκτήματος. Οι μελετητές προτείνουν να αποκατασταθούν αμπελώνες, ελαιώνες και οπωρώνες σε εκτάσεις άνω των 500 στρεμμάτων.
Προτείνουν, επίσης, τη λειτουργία θερμοκηπίου, καθώς και την επαναλειτουργία του οινοποιείου.
Η μελέτη προωθεί την ενίσχυση της μελισσοκομίας, της δασικής παραγωγής και της κτηνοτροφίας. Σχεδιάζεται, παράλληλα, η αποκατάσταση του κήπου των Ανακτόρων, σύμφωνα με τη Χάρτα της Φλωρεντίας που αφορά τη διατήρηση των ιστορικών κήπων.
Στόχος των μελετητών αποτελεί, επίσης, η δημιουργία ενός μικρού κτηνοτροφικού πάρκου. Προτείνεται η εκτροφή προβάτων, η στέγαση και η φροντίδα αλόγων και η επαναλειτουργία της μονάδας μεταποίησης γαλακτοκομικών προϊόντων.
Τα μηχανοκίνητα τροχοφόρα δεν έχουν θέση στα πρώην βασιλικά κτήματα παρά μόνο τα ποδήλατα και τα μόνιππα αμαξίδια.
Οι μελετητές προτείνουν να μένει το πάρκο ανοιχτό για το κοινό με την περίφραξη μόνο του Κεντρικού Πυρήνα, ο οποίος θα εξασφαλίζει την προστασία και την εύρυθμη λειτουργία του.
Χρέωση προβλέπεται μόνο σε συγκεκριμένες παροχές του πάρκου, καθώς και στη στάθμευση των ΙΧ αυτοκινήτων, αφού στόχος των μελετητών είναι η προώθηση των μέσων μαζικής μεταφοράς.
Οι κεντρικές προσβάσεις του πάρκου θα είναι τρεις (Βαρυμπόμπης, πύλες Λεύκας και Κρυονερίου), ενώ θα υπάρχουν και αρκετές δευτερεύουσες, οι οποίες θα σχετίζονται με συγκεκριμένες δραστηριότητες.
Το λεωφορείο που θα συνδέει τον σιδηροδρομικό σταθμό και θα καταλήγει στη θέση Πλατιά Φελίκια θα καλύπτει και την ανάγκη πρόσβασης σε όλα τα σημαντικά σημεία του πάρκου.
Από τη μελέτη προτείνεται και η λειτουργία τουριστικού τρένου εντός της «καρδιάς» του πάρκου.
Η ομάδα των μελετητών αποτελείται από τους: Αντώνη Κρασά, Μανώλη Βότση, Φίλιππο Γεροντάκη, Αικατερίνη Γκόλτσιου, Κωνσταντίνο Ζαφείρη, Σταύρο Γανωτή, Κωνσταντίνο Γρίσπο, Ελένη Παπαδοπούλου, Νίκη Καρδακάρη, Ιωάννη Αρνέλλο, Κωνσταντίνο Τουμπακάρη, Γεώργιο Παυλόπουλο και Αναστάσιο-Δαμιανό Μαΐστρο.
Οι μελετητές προσπάθησαν να βρουν λύσεις που θα διασφαλίζουν τον ιστορικό χαρακτήρα του Τατοΐου, ενώ θα προσελκύουν χρηματοδότες και επενδυτές.
Όσον αφορά τις πηγές εσόδων του Φορέα Διαχείρισης, περιλαμβάνονται πόροι από το Πράσινο Ταμείο και επιχορηγήσεις από εθνικούς ή ευρωπαϊκούς πόρους μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.
Για την υλοποίηση των έργων θα αναζητηθούν πόροι από χορηγίες ιδρυμάτων ή ιδιωτικών εταιρειών και θα εξεταστεί η συνεργασία δημοσίου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ).
Το εκτιμώμενο συνολικό κόστος εφαρμογής των μέτρων εποπτείας και φύλαξης του κτήματος υπολογίζεται σε περίπου 1.900.000 ευρώ, εκ των οποίων 1.663.000 αφορούν πάγιες δαπάνες υποδομών.
Ο προϋπολογισμός των σωστικών επεμβάσεων σε 26 κτίρια από το υπουργείο Πολιτισμού υπολογίζεται σε 2,8 εκατ. ευρώ.
Για τα έργα πολιτισμού (αποκατάσταση κήπων ανακτόρου, ανασκαφικές εργασίες, αποκατάσταση μουσείου κτλ.) η συνολική δαπάνη εκτιμάται σε περίπου 20 εκατ. ευρώ.
Αναφορικά με τα προβλεπόμενα έσοδα, η ενοικίαση των προβλεπόμενων χώρων στάθμευσης αναμένεται να αποφέρει 90.000 ευρώ για το πρώτο έτος και θα κλιμακωθεί μέχρι του ποσού των 140.000 ευρώ από το πέμπτο έτος εκμετάλλευσης.
Από το in.gr