Η «ευφυέστερη» ψηφιακή εφαρμογή της Ευρώπης για κινητά, που θα συνδυάζει ξενάγηση, ιστορία, μυθολογία και διαδραστικότητα μέσα από το «πάντρεμα» των τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών, ετοιμάζεται να δοκιμαστεί πιλοτικά τον Δεκέμβριο στο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης.
Στη δημιουργία της κινητής εφαρμογής, η οποία αποτελεί καρπό του ευρωπαϊκού προγράμματος CHESS, σημαίνοντα ρόλο διαδραματίζει το τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών του Πανεπιστημίου Αθηνών με την ομάδα του καθηγητή κ. Γιάννη Ιωαννίδη.
Σύμφωνα με την ερευνήτρια του τμήματος κυρία Ναταλία Μανωλά, πρόκειται για μια εφαρμογή που θα ξεναγεί τον επισκέπτη με τρόπο εξατομικευμένο και αμφίδρομο και σίγουρα όχι με την παραδοσιακή μέθοδο που χρησιμοποιούν τα μουσεία, δηλαδή με την πληροφόρηση έκθεμα προς έκθεμα.
Ρόλο ψηφιακού «ξεναγού» στο κινητό των επισκεπτών του Μουσείου της Ακρόπολης θα διαδραματίζουν καθημερινές, μυθολογικές, αλλά και πραγματικές μορφές της Αρχαιότητας, και μάλιστα ανάλογα με το προφίλ του κάθε χρήστη. «Η προσέγγιση θα είναι αφηγηματοκεντρική και όχι εκθεματοκεντρική» σημειώνει η κυρία Μανωλά, η οποία υπογραμμίζει ότι οι ψηφιακοί «ξεναγοί» θα παρουσιάζουν στον επισκέπτη τον κόσμο της αρχαίας Αθήνας, θα τον συνοδεύουν στα εκθέματα και θα του παρέχουν πληροφορίες μέσα από ιστορίες.
Η εφαρμογή θα έχει τη δυνατότητα να επεξεργάζεται τις κινήσεις και τη συμπεριφορά του επισκέπτη μέσα στο μουσείο και να αναπροσαρμόζει τη ροή της αφήγησης αναλόγως, ενώ θα μπορεί να προσφέρει και εναλλακτική ξενάγηση. Έτσι, για παράδειγμα, μόλις η εφαρμογή καταλάβει ότι τη χρησιμοποιεί ένα παιδί, θα μπορεί να κάνει την περιήγηση με παιχνίδια, όπως το «Κυνήγι του θησαυρού». «Η εφαρμογή θα μπορεί να καταλάβει τι άνθρωπος είναι ο χρήστης και αν του αρέσει περισσότερο η γραμμική αφήγηση ή η διαδραστικότητα» σημειώνει η κυρία Μανωλά.
Το τρίτο χαρακτηριστικό της ψηφιακής εφαρμογής είναι η επαυξημένη πραγματικότητα (augmented reality), δηλαδή η ικανότητά της να προσθέτει ψηφιακά στοιχεία στην εικόνα που θα βλέπει ο χρήστης μέσα από το κινητό του. Για παράδειγμα, ο επισκέπτης θα μπορεί να βάλει το «ευφυές» τηλέφωνο μπροστά από αγάλματα του μουσείου και να βλέπει στην οθόνη του τα πραγματικά χρώματα που είχαν στην αρχαία Αθήνα.
Η εφαρμογή θα δοκιμαστεί πιλοτικά τον ερχόμενο Δεκέμβριο, ενώ η διάθεση στο ευρύ κοινό προγραμματίζεται για το φθινόπωρο του 2014. Η πιλοτική έκδοση ετοιμάζεται για iPhone και iPad, όμως πρόθεση είναι να επεκταθεί και σε Android, ενώ θα δια-λειτουργεί και με τα δίκτυα κοινωνικής δικτύωσης. Στο ερευνητικό πρόγραμμα CHESS, το οποίο χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ενωση, πέραν του Πανεπιστημίου Αθηνών και του ΝΜΑ συμμετέχουν οι γαλλικές εταιρείες Diginext και Real Fusio, το Πανεπιστήμιο του Νότιγχαμ, το Ινστιτούτο Φραουνχόφερ και το Διαστημικό Μουσείο της Τουλούζης Cité de l'Espace.
Από Το Βήμα online
Στη δημιουργία της κινητής εφαρμογής, η οποία αποτελεί καρπό του ευρωπαϊκού προγράμματος CHESS, σημαίνοντα ρόλο διαδραματίζει το τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών του Πανεπιστημίου Αθηνών με την ομάδα του καθηγητή κ. Γιάννη Ιωαννίδη.
Σύμφωνα με την ερευνήτρια του τμήματος κυρία Ναταλία Μανωλά, πρόκειται για μια εφαρμογή που θα ξεναγεί τον επισκέπτη με τρόπο εξατομικευμένο και αμφίδρομο και σίγουρα όχι με την παραδοσιακή μέθοδο που χρησιμοποιούν τα μουσεία, δηλαδή με την πληροφόρηση έκθεμα προς έκθεμα.
Ρόλο ψηφιακού «ξεναγού» στο κινητό των επισκεπτών του Μουσείου της Ακρόπολης θα διαδραματίζουν καθημερινές, μυθολογικές, αλλά και πραγματικές μορφές της Αρχαιότητας, και μάλιστα ανάλογα με το προφίλ του κάθε χρήστη. «Η προσέγγιση θα είναι αφηγηματοκεντρική και όχι εκθεματοκεντρική» σημειώνει η κυρία Μανωλά, η οποία υπογραμμίζει ότι οι ψηφιακοί «ξεναγοί» θα παρουσιάζουν στον επισκέπτη τον κόσμο της αρχαίας Αθήνας, θα τον συνοδεύουν στα εκθέματα και θα του παρέχουν πληροφορίες μέσα από ιστορίες.
Η εφαρμογή θα έχει τη δυνατότητα να επεξεργάζεται τις κινήσεις και τη συμπεριφορά του επισκέπτη μέσα στο μουσείο και να αναπροσαρμόζει τη ροή της αφήγησης αναλόγως, ενώ θα μπορεί να προσφέρει και εναλλακτική ξενάγηση. Έτσι, για παράδειγμα, μόλις η εφαρμογή καταλάβει ότι τη χρησιμοποιεί ένα παιδί, θα μπορεί να κάνει την περιήγηση με παιχνίδια, όπως το «Κυνήγι του θησαυρού». «Η εφαρμογή θα μπορεί να καταλάβει τι άνθρωπος είναι ο χρήστης και αν του αρέσει περισσότερο η γραμμική αφήγηση ή η διαδραστικότητα» σημειώνει η κυρία Μανωλά.
Το τρίτο χαρακτηριστικό της ψηφιακής εφαρμογής είναι η επαυξημένη πραγματικότητα (augmented reality), δηλαδή η ικανότητά της να προσθέτει ψηφιακά στοιχεία στην εικόνα που θα βλέπει ο χρήστης μέσα από το κινητό του. Για παράδειγμα, ο επισκέπτης θα μπορεί να βάλει το «ευφυές» τηλέφωνο μπροστά από αγάλματα του μουσείου και να βλέπει στην οθόνη του τα πραγματικά χρώματα που είχαν στην αρχαία Αθήνα.
Η εφαρμογή θα δοκιμαστεί πιλοτικά τον ερχόμενο Δεκέμβριο, ενώ η διάθεση στο ευρύ κοινό προγραμματίζεται για το φθινόπωρο του 2014. Η πιλοτική έκδοση ετοιμάζεται για iPhone και iPad, όμως πρόθεση είναι να επεκταθεί και σε Android, ενώ θα δια-λειτουργεί και με τα δίκτυα κοινωνικής δικτύωσης. Στο ερευνητικό πρόγραμμα CHESS, το οποίο χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ενωση, πέραν του Πανεπιστημίου Αθηνών και του ΝΜΑ συμμετέχουν οι γαλλικές εταιρείες Diginext και Real Fusio, το Πανεπιστήμιο του Νότιγχαμ, το Ινστιτούτο Φραουνχόφερ και το Διαστημικό Μουσείο της Τουλούζης Cité de l'Espace.
Από Το Βήμα online